Koučink je v posledních letech dynamicky se rozvíjející obor, jehož hodnotu objevuje stále více a více korporací po celém světě. Především z pohledu mezinárodních organizací je koučink velice přínosný a našel si už své pevné místo. Je využíván jako jeden z hlavních nástrojů zvyšování efektivity. Je zaměřený na rozvoj osobnosti, nácvik nových dovedností a posílení týmové spolupráce. Kurzy mohou být otevřené nebo šité na míru (připravené na základě analýzy potřeb zadavatele a účastníků) a zaměřené na aplikaci získaných poznatků do praxe (akční plány, projekty v mezidobí tréninků, koučing na pracovišti).
Co to je?
Individuální proces mezi koučovaným a koučem, který uvolňuje potenciál koučovaného a umožňuje maximalizovat jeho výkon. Rozvíjí osobní, interpersonální a řídící kompetence, zlepšuje sebepoznání, zvyšuje sebevědomí, pomáhá budovat osobní image. Poskytuje podporu a zpětnou vazbu koučovanému.
Čistý koučink je metoda osobnostního i profesního rozvoje. Kouč vystupuje jako průvodce na cestě klienta za jeho cílem. Jedná se čistě o cíle klienta, nikdy ne cíle kouče. Kouč neradí, nehodnotí, nekritizuje ani nechválí, nevyjadřuje vlastní názor. Nemá vliv na okolí klienta. Pomáhá klientovi nalézat potřebné zdroje a nejlepší cesty ke splnění jeho cílů. Kouč není s klientem spojen jiným vztahem než kouč-klient.
Cílem koučování je pomoci klientům nalézat unikátní řešení jejich problémů prostřednictvím vlastního sebepoznání, intuice a využití vlastního potenciálu. Současně též pomáhá v nalézání vlastní cesty při řešení závažných situací jak v pracovním, tak soukromém životě v souladu s jejich individualitou, talentem a přáními. Nezbytnou součástí koučování je i podpora sebedůvěry.
Jak to probíhá?
- vlastní zkušenost s trénovanou dovedností – „aha zážitek“
- diskuse k dovednosti, výklad principů
- trénink dovednosti, zpětná vazba, videotrénink
- cvičení, modelové situace týmové i individuální, hry, výukové videofilmy
- v malých skupinách cca 10 účastníků
Jednotlivé kurzy
Základy koučování
- Možnosti využití koučinku ve firmě.
- Podstata a principy koučování – co je to koučování a proč funguje.
- Rozdíl mezi koučováním a ostatními technikami rozvoje lidí.
- Kdo může koučovat – osobnost a způsobilosti kouče.
- Hlavní dovednosti kouče
- Postup při koučování a základní koučovací nástroje.
- Ukázky a nácvik koučovacích rozhovorů.
Koučování jako styl vedení
- Jak využít koučování v práci manažera.
- Rozdíl mezi „klasickým“ a koučovacím stylem vedení.
- Hlavní dovednosti manažera – kouče.
- Základní koučovací nástroje a techniky.
- Sjednávání cílů.
- Motivování a poskytování zpětné vazby.
- Využití koučovacího stylu v konkrétních manažerských situacích.
- Koučování pracovních týmů.
Příprava interních koučů
- Podstata a principy koučování.
- Role interního kouče, mentora a trenéra ve firmě.
- Rozdíl mezi koučováním a ostatními technikami rozvoje lidí.
- Kdo může koučovat – osobnost a způsobilosti kouče.
- Hlavní dovednosti kouče.
- Základní koučovací nástroje a techniky.
- Poskytování zpětné vazby koučem.
- Ukázky a nácvik koučovacích rozhovorů.